شهرداری و ساماندهی نیروی انسانی / مهندس محمد علی علیان 

بدون شک ساماندهی نیروی انسانی شهرداری ها و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد امور اداری در شهرداری و سازمان های وابسته، از مهمترین اهداف و اموری است که محقق شدن آن می تواند تأثیر بسزایی در انجام شایسته وظایف و نقش هایی داشته باشد که بر عهده شهرداری نهاده شده است و بطور مستقیم با زندگی روزمره شهروندان و خدمات رسانی به ایشان ارتباط مستقیم دارد. مدیریت منابع انسانی استفاده بهینه از نیروی انسانی کارآمد در راستای اهداف سازمان است و شامل فعالیت هایی از جمله شناسایی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و تنظیم روابط سازمانی می شود. به عبارت دیگر، مدیریت منابع انسانی فرآیندی است که عملکرد کارکنان هر سازمان را در کمک کردن به تحقق اهداف استراتژیک کارفرما، به نقطه بهینه می رساند.

در نهاد شهرداری کرمانشاه باید بررسی شود که چارت تشکیلاتی شهرداری و سازمان های وابسته به آن تا چه اندازه رعایت شده و با توجه به مأموریت ها و وظایف جدید و تحولات اجتماعی و فناوری، آیا نیاز به طراحی و ابلاغ چارت جدید و مصوب تشکیلات شهرداری وجود دارد یا خیر؟ البته در این خصوص باید از نظرات و دیدگاههای کارشناسی اساتید فن استفاده شود. به نظر می رسد تا کنون چارت تشکیلاتی شهرداری و سازمان های تابعه با وضع موجود انطباق داده نشده و بررسی دقیق و همه جانبه ای نشده است چون مدام شهردار محترم و دست اندرکاران از نیروهای مازاد بر چارت گلایه و شکوه دارند و از ضرورت چاره جویی جهت رفع این مشکل و مدیریت کردن بار مالی آن بر سازمان شهرداری سخن می گویند!

درون مجموعه شهرداری کرمانشاه نیروهای مجرب، تحصیلکرده و توانمندی وجود دارد که می توانند در رده های مختلف مدیریتی تشکیلات بکار گمارده شوندو بدین ترتیب انگیزه پرسنل بدنه شهرداری و بالتبع تلاش ایشان جهت خدمت رسانی مطلوب افزایش می یابد اما گویا بعضاً استفاده از مشاوران بازنشسته از سایر ادارات به ایشان ترجیح دارد! یکی از رویکردهای مهم در زمینه نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی طی چند وقت اخیر، جوانگرایی در بدنه تشکیلاتی می باشد. جوانانی که آلوده خیلی از بده بستانها نشده اند و عمدتاً تحصیلات آکادمیک بالاتر از کارشناسی ارشد دارند و با انرژی و خلاقیت مضاعف می توانند بسیاری از گره های اجرایی سیستم را بگشایند اما متأسفانه در شهرداری کرمانشاه به این مهم بی توجهی شده است.

مطمئناً ایجاد احساس عدالت و عدم تبعیض در بین کارکنان یک مجموعه و همچنین امنیت شغلی از مؤلفه هایی است که بهره وری نیروی انسانی را در سیستم ارتقاء می دهد و هر میزان (در چارچوب بودجه مصوب و با رعایت مقررات مربوطه) به امور رفاهی پرسنل رسیدگی شود، آن تشکیلات ثبات و اثربخشی و قوام بیشتری می یابد و رضایتمندی طیف وسیعی از کارکنان شهرداری و خانواده های ایشان را درپی دارد و از همه مهمتر برخورد یکسان و وحدت رویه با کلیه نیروهای خدماتی و اداری در این زمینه است مثلاً اگر بنا به مشکلات مالی مقرر است اضافه کار کارمندان شهرداری در یک ماه پرداخت نشود، با کارکنان شورا هم مشابه آنان برخورد شود تا حس تبعیض ایجاد نگردد.

شفافیت در امور اداری و ساماندهی مناسب نیروهای انسانی یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی عملکرد آن سیستم محسوب می شود و رعایت قوانین و بخشنامه های مصوب به ایجاد این شفافیت کمک می کند. به استناد تبصره ۲ قانون اصلاح ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب ۴/۳/۹۵ مجلس شورای اسلامی؛ هیچ فردی نمی تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادهای غیر دولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب شود. آیا در سازمان های زیرمجموعه شهرداری از قبیل قطار شهری، شرکت سرمایه گذاری، میادین میوه و تره بار، تاکسیرانی و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و…این اصل قانونی رعایت می شود؟!

آموزش پرسنل شهرداری و سازمان های وابسته نقش مهمی در بهبود عملکرد آنان و نحوه برخورد با ارباب رجوع دارد. در این راستا باید دفتر امور شهری استانداری هم اهتمام ویژه ای داشته باشد که ظاهراً این امر در زمره اولویت های شهرداری و دفتر شهری نیست! تشکیل پرونده الکترونیکی کارکنان شهرداری و تعیین تکلیف وضعیت آنان و تبدیل وضعیت افراد واجد شرایط از قراردادی به پیمانی و از پیمانی به رسمی و شفافیت در این موضوع از دیگر شاخص های مهم ارزیابی ساماندهی نیروی انسانی محسوب می شود. امید است با عنایت و تلاش بیشتر شهردار محترم و معاونان و اعضای محترم شورا شرایط اداری و سرمایه انسانی شهرداری بهتر شود و دیگر شاهد تجمع اعتراضی آنان در مقابل استانداری و شهرداری نباشیم.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 5 =